dimarts, 18 de juliol del 2006

Torna la FEN?

Jo vaig estudiar una assignatura a l’escola que es deia FEN. “Formación del Espíritu Nacional”, així, amb majúscules. No, no sóc d’una altra galàxia, sóc d’aquesta. Sí que sóc d’una altra era, de l’època en què aquí manava un senyor baixet i amb bigot que havia guanyat una guerra in illo tempore, una vintena d'anys abans de néixer jo –avui, justament avui és un bon dia per recordar aquestes coses. També és veritat que tret d’un any que vam tenir un professor falangista –i encara diria que només van ser uns mesos–, la resta dels cursos la FEN es convertia en “hora d’estudi”; això sí, havíem de tenir el llibre oficial sobre la taula, suposo que per si venia la inspecció.

Ara llegeixo una informació que m’ha fet esfereir. (I demano als lectors que deixin de banda el fet concret que motiva la notícia, que em sembla que és anecdòtic, i vagin més enllà, al fons de la qüestió, a l’assignatura catequètica de la qual es parla i als seus fonaments teòrics; i no la tradueixo, perquè em sembla que aquestes coses tenen més força d’evocació d’altres temps, que és el que pretenc en aquest cas, si es reprodueixen en la llengua original.) Diu això:

«Los niños españoles aprenderán en el colegio, a partir de los diez años, que tener dos papás o dos mamás es tan normal como pertenecer a una familia tradicional. Así lo recoge el último borrador de la asignatura Educación para la Ciudadanía, que Educación acaba de remitir a las comunidades autónomas. […] La asignatura Educación para la Ciudadanía es uno de los principales compromisos educativos del Gobierno, según afirmó en su día la ministra, Mercedes Cabrera, y reitera ahora el secretario general de Educación, Alejandro Tiana. […] Esta asignatura, que será obligatoria y equiparada en importancia a Lengua o Matemáticas, trata de enseñar a los escolares el funcionamiento y valor de las instituciones […] aborda también la transmisión de valores morales […] Alejandro Tiana lo explica: “Es necesario que los niños comprendan cómo está organizada la sociedad en la que viven” […] Esta asignatura se impartirá en el último ciclo de Primaria y en parte de Secundaria.» (El País 14 juliol 2006)


(Afegitó de les 10:45. Vaig escriure aquesta nota ahir al vespre i aquest matí l'he acabada de repassar abans de penjar-la al bloc. Ara, a mig matí, trobo a la premsa que el PP i altres col·lectius s'han queixat d'això mateix que dic aquí. He pensat: "Si el PP i companyia es queixen, malament." I doncs, he tingut la pensada de suprimir aquesta nota meva. Però l'he tornada a llegir i concloc que m'és igual que el PP coincideixi amb mi en això, o a l'inrevés. Crec que no deixo de tenir raó pel fet de coincidir amb el PP. O sigui, em fa vergonya coincidir amb el PP –quina barra, queixar-se ells justament d'això–, i crec que em pot costar més d'una incomprensió, però ho deixo.)


(Busquen pis)
(Per què El vigilant del far?)
(Per què no hi ha comentaris al bloc?)